ODBIERZ PREZENT

Z pewnością są osoby, które uwielbiają zajmować się wszelkimi domowymi obowiązkami, którym gotowanie czy sprzątanie sprawiają przyjemność. ...

Jak skutecznie prowadzić dom z uśmiechem?

Dodane przez | 07:36 2016/12/07
Z pewnością są osoby, które uwielbiają zajmować się wszelkimi domowymi obowiązkami, którym gotowanie czy sprzątanie sprawiają przyjemność. Są też takie osoby, które najchętniej skorzystałyby z pomocy kogoś, kto przejęłaby większość domowy zadań. Jeśli jednak nie możesz lub z jakiegoś powodu nie chcesz, by większość obowiązków w Twoim domu została powierzona komuś innemu , poznaj kilka moich sposobów, dzięki którym uzyskasz kontrolę nad utrzymaniem porządku, sporządzaniem posiłków, a także wydatkami. Kiedy kilka miesięcy temu postanowiliśmy z narzeczonym, że chcemy wspólnie zamieszkać, wiedzieliśmy, że niezbędne jest zastanowienie się nad tym, w jaki sposób chcemy prowadzić nasz dom. Dziś przedstawię Ci kilka naszych wniosków, które sprawdzają się w praktyce:

fot. Nicola Albertini, flickr.com, licencja CC
  1. Raz w tygodniu robimy duże zakupy. Odwiedzamy wtedy zazwyczaj dwa sklepy, czasami także targ. Zakupy robimy w sobotę przeważnie w godzinach 7:00-9:00 (wówczas w sklepach jest mało osób i widzę produkty zamiast czyichś pleców, ale przede wszystkim nie marnuję czasu na długie stanie w kolejce). Drugie mniejsze zakupy robimy w połowie tygodnia – kupujemy wówczas takie produkty, których nie da się zbytnio kupić i trzymać przez cały tydzień np. część owoców, warzyw czy wędliny oraz chleb.

  2. Zanim wybierzemy się na zakupy robię listę potrzebnych artykułów – moja lista została zrobiona w formie tabelki w Excelu, a następnie wydrukowana – wypisałam produkty, z których najczęściej korzystamy jedne pod drugimi oraz zostawiłam miejsce na nowe pomysły (gdybyśmy mieli ochotę zjeść coś zupełnie innego lub mieli gości) – jeśli w danym tygodniu chcę kupić konkretny produkt to stawiam przy nim znaczek „+” lub wpisuję jego ilość. Dzięki takiej liście kontrolnej szybko sprawdzam czy dany produkt jeszcze jest w naszym domu, czy też już musimy go kupić - oceniam co mam w lodówce i szafkach przy okazji sprawdzając termin ważności.


    Kupując z listą chodzimy po sklepie tylko tymi alejkami i rozglądamy tylko za takimi produktami, których potrzebujemy. Nie zastanawiamy się co teraz jest w promocji, jeśli nie ma tego na liście. Nie przyglądamy się wszystkim mijanym produktom ani nie rozważamy czy chcemy je mieć. Dzięki temu wydajemy mniej, a zakupy trwają dużo szybciej.

  3. Planujemy na początku każdego miesiąca ile pieniędzy chcemy przeznaczyć na jedzenie, chemię, konieczne wydatki i ile na przyjemności. Dzięki temu panujemy nad naszym budżetem i nie żyjemy ponad stan. Na początku zapisywaliśmy wszelkie wydatki, by oszacować ile wynoszą poszczególne koszty. Teraz staramy się trzymać w wyznaczonych limitach i płacić gotówką, by mieć większą świadomość podczas zakupów.

  4. Jeżeli chcemy kupić coś, co należy do większych wydatków, ale jednocześnie nie jesteśmy do tego aż tak bardzo przekonani - czy jest nam to potrzebne, czy może to tylko chwilowy kaprys - zapisujemy w kalendarzu lub Excelu ten produkt, z odnośnikiem do strony, na której możemy dokonać zakupu i po 2 tygodniach lub miesiącu wracamy do naszych zapisów. Jeśli wciąż chcemy go mieć to kupujemy, ale często też okazuje się, że już nam na nim w ogóle nie zależy.

  5. Gotujemy na zapas. Gdy tylko to możliwe robimy dodatkowe porcje i je mrozimy. Zawsze też mamy w zamrażarce jeden chleb. Oboje uwielbiamy zupy krem, które niestety są dość pracochłonne, dlatego jeśli już je zrobimy, zawsze część wekujemy w słoiki (należy pamiętać, że musi być ona bardzo gorąca i mieć szczelną zakrętkę – bezpośrednio przed wekowaniem pokrywki i słoiki należy umyć i wyparzyć. Wrzącą zupę wlewamy do słoików zostawiając ok 2 cm wolnego miejsca przy samej górze, następnie mocno zakręcamy. Wycieramy słoik ręcznikiem papierowym i ustawiamy do góry dnem, przykrywając go ściereczką dopóki nie wystygnie. Jeżeli po wystygnięciu pokrywka słoika jest lekko wklęsła to zupa się zawekowała. Następnie należy wstawić słoik do lodówki z oznaczeniem daty wekowania. Taką zupę można przechowywać nawet kilkanaście dni). Dzięki temu po przyjściu z pracy możemy w bardzo szybki i łatwy sposób zjeść obiad. Jemy na mieście tylko wtedy, gdy to zaplanujemy a nie pod wpływem chwilowego głodu.


  6. Dbamy o to, by każda rzecz w naszym domu miała swoje miejsce. Oboje jesteśmy zwolennikami posiadania mniej rzeczy, ale za to takich, które są potrzebne, użyteczne i ładne niż kupowania i stawiania bibelotów, gdzie tylko się da. Staramy się, by każda rzecz wracała na swoje miejsce najpóźniej wieczorem, gdyż nie lubię budzić się rano i mieć dookoła siebie bałagan. Istotne jest zatem, by sprzątać regularnie i na bieżąco oraz nie dopuścić do sytuacji, że domem rządzą stosy porozwalanych rzeczy. Jeśli coś się wyleje czy wyspie sprzątamy od razu a nie za kilka dni, gdy akurat postanowimy umyć podłogę. Codziennie też zmywamy naczynia, choć nie zawsze udaje nam się to zaraz po jedzeniu, jednak staramy się nie dopuścić do sytuacji, że talerze i półmiski wychodzą ze zlewu lub nie ma już niczego czystego.

  7. Codziennie przecieramy zlew w kuchni i umywalkę w łazience, gdyż są to miejsca, z których bardzo często korzystamy. Dbamy także, by przestrzeń wokół nich była uporządkowana a opakowania po produktach, które się skończyły od razu były wyrzucane.

  8. Po wysuszeniu ubrań chowamy je w jedno miejsce i raz w tygodniu robimy generalne prasowanie. Każdy prasuje wówczas swoje ubrania. Przygotowujemy zestawy ubrań na każdy dzień w danym tygodniu – dzięki czemu zaoszczędzamy czas (nie musimy codziennie wystawiać deski do prasowania i żelazka) oraz nerwy (chwilę przed wyjściem nie okażę się, że dane ubranie nie do końca się wyprało lub ma dziurę). Brudne ubrania od razu niesiemy do kosza na pranie, by potem nie zastanawiać się czy możemy jeszcze w tym pójść czy już należałoby jednak wyprać.

  9. Zrobiliśmy listę zadań, które należy wykonywać w domu, jeśli ma być on czysty i przyjemny. Następnie podzieliliśmy je na takie, które:
    • robimy codziennie,
    • wykonujemy raz w tygodniu i na takie, które
    • robi się rzadziej.
    Potem podzieliliśmy się nimi. Teraz każdy wie kiedy i co ma wykonać bez upominania, wypominania czy innych niezbyt miłych ponagleń. Planowanie sprzątania – co należy zrobić i w jakiej kolejności, a także określenie przedziału czasu jaki chcemy poświęcić np. na posprzątanie łazienki pozwala z większą energią i chęcią zabrać się do działania i sprawia, że niewielkim nakładem sił uzyskuje się świetne efekty. Można sprzątać całą sobotę a na koniec dnia stwierdzić, że w swoim wolnym dniu kompletnie się nie odpoczęło albo można sprzątać codziennie przez kilkanaście minut i na co dzień mieć porządek. Warto też zastanowić się w jaki sposób łączyć swoje zadania, by w jak najkrótszym czasie, zrobić jak najwięcej.
A Ty jakie masz sposoby na szybkie i skuteczne dbanie o dom?


Odbierz prezent bezpłatny e-book

"Z czego warto zrezygnować, by sobie życia
nie zmarnować?


I dokonaj zmian, dzięki którym nareszcie zaczniesz, czerpać radość, realizować swój potencjał i żyć w zgodzie z sobą!




0 komentarze: