ODBIERZ PREZENT

Z pewnością każdy z nas choć raz w życiu znalazł się w sytuacji, która z jakiegoś powodu była dla niego źródłem stresu. Kiedy to w jego gło...

Poznaj 9 sposobów na to, by uwolnić się od stresu

Dodane przez | 20:10 2017/02/21
Z pewnością każdy z nas choć raz w życiu znalazł się w sytuacji, która z jakiegoś powodu była dla niego źródłem stresu. Kiedy to w jego głowie zaczęły pojawiać się czarne scenariusze, ręce zaczęły się trząść lub pocić, a mięśnie stały się napięte. Niektórzy w takim stanie są rzadko, inni niemal codziennie. Na niektórych stres wpływa mobilizująco, na innych paraliżująco. Jedni pod wpływem stresu zaczynają wspinać się na wyżyny swoich możliwości, inni nie są w stanie wykrztusić nawet słowa. Co zatem robić, by stres przestał nas ograniczać, niszczyć nasze zdrowie i odbierać radość z życia? W jaki sposób zacząć nim zarządzać? Poznaj 9 sposobów, które pomogły mi uwolnić się od stresu i czerpać więcej radości z życia bez względu na okoliczności zewnętrzne.

Określ, co jest źródłem stresu
Zastanów się co najczęściej powoduje, że zaczynasz odczuwać stres. Być może są to określone czynności, rzeczy, osoby, wydarzenia. Zastanów się, czy to, co Cię stresuje możesz zmienić, masz na to wpływ? Może wystarczy ograniczyć do minimum ilość spotkań z pewnymi osobami, pozbyć się pewnych rzeczy, czy nauczyć się zapobiegać pewnym wydarzeniom i sytuacjom. Zastanów się co najczęściej sprawia, że czujesz się zestresowany i pomyśl w jaki sposób możesz to ze swojego życia wyeliminować lub ograniczyć.

9 sposobów, by uwolnić się od stresu
fot. María Victoria Heredia Reyes, unsplash.com

Przygotuj się najlepiej jak potrafisz
Częstym źródłem stresu są sytuacje, w których musimy sprostać jakiemuś wyzwaniu, zmierzyć się z czymś dla nas nowym. Bez względu na to czy jest to rozmowa rekrutacyjna, czy wystąpienie publiczne boimy się, że nie podołamy, że źle wypadniemy, ośmieszymy się albo zatniemy i nic nie powiemy. Tego jak zakończy się stresujące nas wydarzenie nie jesteśmy w stanie przewidzieć, ale jedyne co możemy i co warto zrobić to przygotować się najlepiej jak potrafimy. Nie zostawiać tego na ostatnią chwilę, nie liczyć, że jakoś to będzie. Jeśli chcesz ograniczyć swój stres do minimum to zastosuj zasadę 3 x P:
  • Poczytaj – dokładnie przeanalizuj temat/problem, pomyśl nad możliwymi rozwiązaniami, poszukaj odpowiedzi, wskazówek;
  • Popytaj – jeśli masz wątpliwości poszukaj kogoś, kto jest w tym ekspertem i zwróć się o pomoc, poszukaj w swoim otoczeniu osób, które już zmierzyły się z podobnym problem i zapytaj jak sobie z nim poradziły;
  • Przećwicz– znajdź osobę, z którą będziesz mógł odegrać scenki, która wysłucha Twojego przemówienia.
Przykład: Pamiętam swoją pierwszą konferencję, na której miałam wraz z drugą osobą wygłosić referat  przed 3 osobą komisją oraz kilkunastoosobową publicznością. Przygotowania do wygłoszenie prezentacji odłożyłam na ostatnią chwilę. Temat był dość obszerny i trudny, więc nie byłam w stanie przez tak krótki okres perfekcyjnie go zgłębić. Było to moje najgorsze wystąpienie. Stale się powtarzałam i nie do końca umiałam argumentować swoje tezy. Pamiętam jak podczas tej konferencji marzyłam jedynie o tym, by ten koszmar się skończył, bym wreszcie mogła usiąść. Chciałam się zapaść pod ziemię. Od tamtej pory: wiedziałam jak istotne jest skrupulatne przygotowanie się, a nie liczenie, że jakoś tam będzie, że przecież można improwizować. Plus tego wydarzenia był taki, że przestałam bać się wystąpień publicznych – wiedziałam, że już chyba na żadnym gorzej nie wypadnę (no chyba że kompletnie nic bym nie powiedziała).

Śmiej się
Twój umysł nie rozróżnia czy śmiejesz się naprawdę, czy też wymuszasz uśmiech. Dlatego jeśli w Twoim życiu pojawia się stresująca sytuacja to przypomnij sobie świetny dowcip, włącz jakiś kabaret – pozwól swoim myślom popłynąć w zupełnie innym kierunku i śmiej się. Dzięki temu w Twoim organizmie uwolnią się hormony, które odpowiadają za dobre samopoczucie. Pozwól sobie na bycie nieidealnym. Doświadczaj życia najlepiej jak potrafisz i nie bądź dla siebie zbyt surowy. Chęć bycia perfekcyjnym oraz uniknięcia wszelkich błędów sprawia, że rośnie strach i stres, dlatego porzuć to i naucz się samemu z siebie śmiać.  

9 sposobów, by uwolnić się od stresu
fot. Katie Treadway, unsplash.com

Wykonuj ćwiczenia relaksacyjne/medytuj
Regularne stosowane ćwiczenia relaksacyjne oraz medytacja wpływają pozytywnie na obniżenie hormonu stresu w Twoim organizmie. Dzięki nim nauczyć się odpowiednio oddychać i rozluźniać swoje ciało. Możesz zacząć uprawiać jogę czy pilates, które pomogą Ci nie tylko rozładować napięcie, ale także oczyścić swój umysł, jak również słuchać muzyki relaksacyjnej.

Zadbaj o swoją przestrzeń
Nie od dziś wiadomo, że nieład i brak zorganizowania potrafią skutecznie przyczynić się do powstania stresu. Jeśli chcesz działać efektywnie i nie martwić się tym czy o niczym nie zapomniałeś, czy wyłączyłeś żelazko i spakowałeś śniadanie, znajdź dla każdej rzeczy w swoim domu miejsce i pilnuj, by zawsze pod koniec dnia na nie wracała. Wyrzuć też zbędne przedmioty, gadżety i wszelkie rupiecie – im mniej masz na głowie i wokół siebie, tym jesteś spokojniejszy. Spraw, aby Twój dom był dla Ciebie miejscem odpoczynku, w którym naprawdę możesz się zrelaksować, a nie kolejnym powodem do denerwowania się i frustracji. Dokończ też wszelkie zaległe sprawy, które się za Tobą ciągną, byś mógł odzyskać spokój i skupić się na tym, co dla Ciebie istotne.


Bądź tu i teraz
Tak często stresujemy się tym, co już było lub tym, co dopiero może nadejść. Tworzymy w swoich głowach czarne scenariusze, tracąc przy tym czas i energię. Zamiast więc rozmyślać, wspominać, ubolewać nad tym, co nie wyszło i bać się tego, co będzie, skup się na chwili obecnej. Skup się na tym, co masz akurat wykonać. Nie wybiegaj myślami wstecz ani w przód. Zamiast tego zwolnij, doświadcz tego, co jest. Wyrzuć z głowy wszystko, co zbędne, oczyść swój umysł. Wyprostuj się, pierś do przodu, unieś lekko podbródek do góry i pomyśl sobie, że żyje się raz.

Pomyśl, co najgorszego może się wydarzyć
Zdefiniuj czym tak naprawdę się stresujesz, co powoduje, że czujesz w sobie napięcie i dyskomfort? Z czym musisz się zmierzyć i dlaczego jest to dla Ciebie, aż tak straszne. Następnie zadaj sobie pytanie: Co najgorszego może mnie spotkać? I czy wciąż mimo wszystko będę żyć? Często boimy się i stresujemy tak naprawdę nie do końca wiedząc czym. Czasami nawet mam wrażenie, że niektórzy stresują się czymś, bo tak wypada, bo jest to społecznie zrozumiałe – masz ważną rozmowę – nie stresujesz się to mało Ci zależy, więc wolisz obgryzać paznokcie i skakać z nogi na nogę.

Skup się na tym, na co masz wpływ
Tak często denerwujemy się i stresujemy tym, czego kompletnie nie możemy zmienić. Mamy ważne spotkanie, stoimy w korku, wiemy, że z pewnością nie zdążymy na czas i … co wybieramy? Słuchanie ulubionej płyty, audiobooka czy raczej klniemy pod nosem, wściekamy się na to, że nie tylko my wpadliśmy na pomysł przejazdu akurat tą ulicą? Możemy się denerwować i stresować, ale to niczego nie zmieni, wciąż będziemy poruszać się z tą samą niewielką prędkością. Dlatego zamiast irytować się tym, na co kompletnie nie masz wpływu pomyśl w jaki sposób możesz tę sytuację wykorzystać, co takiego możesz zrobić, by mimo przeciwności nie tracić humoru. 

9 sposobów, by uwolnić się od stresu
fot. Cameron Kirby, unsplash.com

Zadbaj o ruch fizyczny 
W walce ze stresem skutecznie pomaga ruch fizyczny. Dzięki niemu nie tylko uwalniają się endorfiny, ale także następuje dotlenienie całego organizmu. Ponadto nie jesteś w stanie w tym samym momencie wykonywać ćwiczeń i skupiać się na tym, co Cię trapi. Dzięki regularnym treningom zwiększysz również swoją wytrwałość, samodyscyplinę i pewność siebie. By skutecznie zniwelować stres w swoim życiu zadbaj także o regularność i długość snu, zbilansowane odżywianie oraz odpoczynek, dzięki temu będziesz miał więcej energii, by stawiać czoła codzienności i wszelkim przeciwnościom.

Przeczytaj więcej we wpisach : Jak zwiększyć swój poziom energii? Część I oraz Część II

Ty wybierasz czy będziesz się stresować czy nie, same okoliczności zewnętrzne nie mają wpływu na to, jak postanowisz się czuć. Dodatkowo z każdej stresującej sytuacji wyciągaj wnioski – dlaczego do niej doszło, jak możesz zapobiec temu w przyszłości?

A w jaki sposób Ty radzisz sobie ze stresem?


Jeśli czujesz, że potrzebujesz zadbać o siebie, stać się pewną siebie osobą to już dziś zapisz się na listę osób zainteresowanych: 

kursem online 
"ZBUDUJ SIEBIE NA NOWO, 
czyli pewność siebie w praktyce"

Masz dość płakania w poduszkę, gdy Twój kolejny związek kończy się z hukiem, a awans w pracy przechodzi Ci koło nosa? 
Czy jesteś gotowa na to, aby być wreszcie szalenie szczęśliwa? 
W tym kursie zdradzę Ci jak za pomocą prostych narzędzi odzyskać wiarę w siebie i swoje możliwości.
Pokażę Ci krok po kroku jak zbudować autentyczną pewność siebie, swoją wewnętrzną siłę, byś nie musiała już dłużej czekać, aby zacząć doceniać siebie i cieszyć się życiem.

Zapisu na listę osób zainteresowanych kursem możesz dokonać tutaj>>> 
Dzięki temu będziesz na bieżąco i w pierwszej kolejności dowiesz się kiedy rusza przedsprzedaż.
Będzie trwała ona tylko kilka dni. ;)

0 komentarze: