ODBIERZ PREZENT

Prokrastynacja to nic innego jak nawyk odkładania na później wykonania pewnych istotnych czynności. Osoby dotknięte tą tendencją cechują si...

Prokrastynacja – 12 sposobów, by wygrać z nawykiem odkładania na później

Dodane przez | 21:25 2017/02/14
Prokrastynacja to nic innego jak nawyk odkładania na później wykonania pewnych istotnych czynności. Osoby dotknięte tą tendencją cechują się ogromnymi trudnościami z zabraniem się do wykonania pracy – odwlekają zrealizowanie danej czynności, a jeśli już się za nią zabiorą to przerywają ją na rzecz innych, mniej ważnych zadań. Prokratynacja może być spowodowana lękiem przed: porażką, sukcesem, oceną oraz podjęciem trudnej decyzji, jak również dążeniem do perfekcjonizmu, czy niską samooceną. Warto podkreślić, że prokrastynacja to nie to samo, co lenistwo. Człowiek leniwy to taki, który niewiele robi i przy tym dobrze się z tym czuje. Osoba dotknięta prokrastynacją chce wykonać dane zadanie, wie, że jest ono ważne, jednak mimo złego samopoczucia, które wiążę się z odłożeniem danego zadania na później – odkłada je i wybiera zrobienie czegoś innego. Na co dzień utrudnia realizowanie celów zarówno zawodowych, jak i prywatnych, a także stanowi źródło stresu. Dowiedz się zatem co zrobić, by wygrać z prokrastynacją i stać się jednostką bardziej efektywną oraz dumną ze swoich osiągnięć.

Poniżej przedstawiam pytania, które pomogą Ci ustalić, czy prokrastynacja dotyczy także Ciebie:
  • Czy zdarza Ci się, że zwlekasz z wykonaniem zadania aż do ostatniej chwili?
  • Czy przytrafia Ci się, że zamiast wykonaniem istotnych zadań zajmujesz się tymi, które nie mają większego znaczenia jednak są bardziej przyjemne lub mniej kłopotliwe?
  • Czy przydarza Ci się, że nie zdążysz z wykonaniem ważnych zadań i przekładasz je na inny termin?
  • Czy ominęły Cię jakieś szanse i okazje tylko, dlatego że nie chciało Ci się podjąć działania?
  • Czy czułeś się źle, bo odłożyłeś wykonanie zadań, które były dla Ciebie istotne?
Jeśli na powyższe pytania udzieliłeś pozytywnych odpowiedzi to warto byś poznał oraz zastosował 12 sposobów, które pomogą Ci w walce z tym uciążliwym nawykiem i pozwolą stać się osobą bardziej skuteczną, zorganizowaną i pewną siebie.


Prokrastynacja – 12 sposobów, by wygrać z nawykiem odkładania na później
fot. Kristopher Roller, unsplash.com

1.    Dziel duże zadania na mniejsze części - organizacja i plan działania
Czy można zjeść całego słonia? Tak, ale po kawałku. Ta sama zasada dotyczy realizacji obszernych projektów, pisania prac dyplomowych, jak również wykonywania każdego innego złożonego i czasochłonnego zadania. Jeśli masz przed sobą duże zadanie koniecznie podziel je na mniejsze części, na poszczególne etapy:
  • Zbierz niezbędne informacje – im więcej szczegółowych informacji związanych z Twoim zadaniem zbierzesz, tym szybciej i precyzyjniej je wykonasz. Jeśli nie będziesz wiedział jak się za coś zabrać, co dokładnie jest od Ciebie wymagane, stale będziesz zwlekał z zabraniem się za dane zadanie.
  • Przygotuj plan działania i rozpisz poszczególne czynności w czasie – określ termin końcowy danego zadania i wyznacz w kalendarzu daty wykonania jego poszczególnych etapów. Pamiętaj, by były one realne, jednak nie dawaj sobie zbyt długich odcinków czasu, bo stracisz wówczas motywację i energię. Lepiej wyznacz krótsze odcinki czasu na wykonanie poszczególnych etapów i całkowicie się skup na danym zadaniu.
  • Krok po kroku przechodź z jednego punktu do drugiego – odhaczaj wykonanie poszczególnych etapów, dzięki temu będziesz wiedział na jakim etapie obecnie się znajdujesz i będziesz mógł w razie czego skorygować plan działania, by zdążyć z jego wykonaniem przed wyznaczonym terminem. Ponadto dostrzegając postępy w swojej pracy sprawisz, że wzrośnie także Twoja motywacja do dalszego działania.

2.    Zacznij od najważniejszego/najtrudniejszego zadania
Wyznacz priorytety swoich działań, pamiętając o tym, by te zadania, które są najbardziej wymagające oraz te które mają największą wartość, wykonywać w pierwszej kolejności. Jeśli zaczniesz od najtrudniejszego zadania będzie Ci łatwiej dokończyć pozostałe, przecież to, co najgorsze będziesz miał już za sobą. Zmobilizuj się zatem, by zacząć swoją pracę od tego najbardziej wymagającego zadania, a dopiero po jego ukończeniu przejdź do następnych. Nie rozpraszaj swojej energii na czynności, które są mniej istotne, ale za to bardziej przyjemne. Skup się na tym, co ma największą wartość.

3.    Wyznacz sobie deadline
Zapisz w swoim kalendarzu jeden deadline, który rzeczywiście jest datą końcową ustaloną z góry – przez Twojego przełożonego, wykładowcę czy kontrahenta, drugi zaś niech będzie o 2 – 3 dni szybciej. Dzięki temu zyskasz 2 – 3 dni zapasu, które będziesz mógł przeznaczyć na ponowne sprawdzenie i ewentualne poprawki, ale przede wszystkim unikniesz stresu związanego z tym, czy zdążysz na ostatnią chwilę. Zbliżający się końcowy termin zawsze zwiększa motywację i sprawia, że działamy na najwyższych obrotach. Wykorzystaj zatem to, mając przy tym świadomość, że na pewno zdążysz z wykonaniem danego zadania.

Prokrastynacja – 12 sposobów, by wygrać z nawykiem odkładania na później
fot. Dafne Cholet, flickr.com, licencja CC
Przykład: Pewnie nie raz doświadczyłeś na studiach sytuacji, gdzie trzeba było oddać jakąś pracę zaliczeniową, a Ty miałeś na jej sporządzenie 2 tygodnie. Przez pierwszy tydzień niewiele zrobiłeś w tym kierunku. Jednak ostatnie 2 dni przed upływem terminu całkowicie poświęciłeś wykonaniu tego projektu. Siła deadline'u jest nie do przecenienia – w końcu mało kto chce się zmierzyć z konsekwencjami niewykonania zadania w terminie.

4.    Wyłącz telefon i wszelkie powiadomienia oraz zablokuj niepotrzebne strony w Internecie
Bardzo często jednym z głównych rozpraszaczy odciągających naszą uwagę od wykonania ważnych dla nas zadań są: dzwoniący telefon, otrzymane powiadomienia, SMS-y, jak również chęć sprawdzenia czegoś na portalach społecznościowych, czy innych stronach internetowych. Zabieramy się za dane zadanie i nagle przypomina nam się, że chcemy coś koniecznie teraz sprawdzić, zobaczyć, napisać. Jeśli Ciebie również dotyczy ten problem, to na czas wykonania Twoich priorytetowych zadań proponuję całkowitą izolację od wszelkich elektronicznych rozpraszaczy. Wyłącz lub wycisz telefon, usuń wszelkie powiadomienia, a także zablokuj strony internetowe, które w żaden sposób nie przybliżają Cię do realizacji Twoich zamierzeń. Często chcesz wejść tylko na chwilę, sprawdzić tylko jedną rzecz, odpisać tylko na jedną wiadomość i ni stąd ni zowąd patrzysz jak upłynęła godzina, a czasami nawet ich kilka. Jeśli masz problem z samokontrolą i samodyscypliną to stosuj bardziej restrykcyjne metody – wyłączaj, blokuj dopóki nie skończysz tego, co naprawdę istotne.

5.    Pamiętaj o swoim celu i powodach, dla których chcesz go osiągnąć
Nigdy nie trać z oczu swojego celu. Nigdy nie rezygnuj tylko dlatego, że osiągnięcie go wydaje Ci się trudne i czasochłonne. Jeśli naprawdę Ci na czymś zależy to zrób wszystko, by stało się Twoim udziałem. Wypisz powody, dla których chcesz go osiągnąć. Odpowiedz na pytania:
  • dlaczego jest dla Ciebie istotny,
  • co się stanie, gdy wreszcie go osiągniesz,
  • jak będziesz się wtedy czuł,
  • jak będzie wyglądało wówczas Twoje życie?
Jeśli poddasz się tylko dlatego, że dziś nie chce wykonać Ci się pracy nad nim to Twoje życie nie zmieni się. Wciąż będziesz tą samą osobą, w tym samym punkcie. Każda wartościowa zmiana wymaga wysiłku. Zdecyduj, że go podejmiesz. Nie myśl o tym jak bardzo Ci się dzisiaj nie chce, jak bardzo jesteś zmęczony, znudzony, czy zniechęcony – zamiast tego, działaj. W chwilach zwątpienia przypominaj sobie o swoim celu, wizualizuj go i powtarzaj stale sobie „biorę się do pracy”.

6.    Wyznacz sobie nagrodę za wykonanie zadania
Jedną z motywacji ukończenia jakiegoś zadania jest chęć poczucia dumy, która wynika z tego, że mu podołaliśmy, że stało się naszym udziałem. Jednak efekt końcowy często jest bardzo oddalony w czasie. Perspektywa wytężonej pracy przez pół roku, czy nawet kilku lat nie jest aż tak zachęcająca. Dlatego tak istotne jest dzielenie dużych zadań na mniejsze kawałki i nagradzanie siebie po każdym zakończonym etapie. Jeśli dane zadanie trwa rok, to po upływie 3 miesięcy intensywnej pracy wyznacz sobie jakąś nagrodę, która będzie dla Ciebie naprawdę interesująca. Zaś po upływie każdego tygodnia, a nawet dnia (jeśli był on naprawdę wymagający) możesz wyznaczać sobie drobne nagrody. Jeśli wiesz, że dzielnie pracowałeś, dając z siebie wszystko, to pomyśl w jaki sposób możesz sobie za to podziękować i pogratulować. Może to być masaż, gorąca kąpiel, spotkanie ze znajomymi, pójście do kina, czy zjedzenie ulubionej potrawy.

Prokrastynacja – 12 sposobów, by wygrać z nawykiem odkładania na później
fot. Madeline Tallman, unsplash.com

7.    Umów się z kimś, że będziesz zdawał mu codzienny krótki raport z tego co zrobiłeś
Świadomość tego, że masz powiedzieć komuś co dziś wykonałeś, z pewnością pomoże Ci zrobić danego dnia więcej. Mało kto czuje się komfortowo przyznając, że cały dzień spędził nie robiąc nic wartościowego, że jedynie przeglądał strony internetowe, plotkował, pił kawę, rozmawiał przez telefon czy chodził po sklepach dla zabicia czasu. Jeśli pracujesz na etacie to doskonale wiesz, że żaden szef nie chciałby usłyszeć, że płaci Ci za 8 godzin wypełnionych wszystkim, co nieistotne. Dlatego jeśli masz problem z odkładaniem wszystkiego na później, zdecyduj się, że przez najbliższy miesiąc będziesz zdawał zaufanej osobie krótki, 3 minutowy raport, z tego co danego dnia zrobiłeś. Zacznij dostrzegać w jaki sposób organizujesz swój plan dnia, na co przeznaczasz czas, gdzie tracisz go najwięcej. Ponadto spojrzenie kogoś z boku na Twoje poczynania może dać Ci też cenne wskazówki, dotyczące tego jak działać bardziej efektywnie.

8.    Przestań czekać na idealny moment i motywację
Ile razy mówiłeś do siebie „napisałbym to sprawozdanie, ale… mi się nie chce”, „zacznę ćwiczyć… od przyszłego tygodnia”. Nie ma czegoś takiego jak idealny moment. Każda pora jest dobra na to, aby rozpocząć i każda jest dobra do tego, by znaleźć wymówkę, aby tego nie zrobić. Moment, w którym będziesz w 100% gotowy i pełen chęci do działania może nigdy nie nadejść, a Ty wciąż pozostaniesz z niezrealizowanymi zadaniami i marzeniami. Wciąż będziesz czekał i łudził się, że kiedyś rozpoczniesz. Motywacja jest Ci niezbędna jedynie na samym początkowym etapie. Kiedy zastanawiasz się, czy dany cel jest w ogóle Twoim celem, czy naprawdę Ci na nim zależy i dlaczego. Później szukanie jej jest pozbawione sensu. Zamiast tego, zacznij działać. Z tym co masz, w tym punkcie, w którym jesteś. Miej przed sobą swój cel i przestań się ze sobą licytować jak bardzo dzisiaj Ci się nie chce.

9.    Porzuć perfekcjonizm
Tak często zapominamy, że zrobione jest lepsze od perfekcyjnego niezrobienia. Ludzie, którzy chcą wykonywać wszystko perfekcyjnie, mieć dopięty każdy szczegół, dopracowany każdy możliwy aspekt, często zatrzymują się nad jedynym zadaniem o wiele dłużej niż to konieczne. Stale coś poprawiają i prawie nigdy nie są do końca usatysfakcjonowani. Zawsze znajdą coś, co możny by było jeszcze ulepszyć. Często są sparaliżowani strachem przed porażką i zdarza się, że długo nie mogą zabrać się za wykonanie danego zadania. Boją się efektu końcowego, tego że nie podołają. Jeśli chcesz działać bardziej efektywnie porzuć perfekcjonizm. Wykonuj wszystko najlepiej jak potrafisz i po zakończeniu jednego zdania, przechodź do kolejnego. Nie powracaj stale do tego, co już wykonałeś, bo niepotrzebnie tracisz czas i energie na coś, co już jest dobre i zamiast iść do przodu, stoisz w miejscu.

10.  Inspiruj się ludźmi sukcesu
Obserwuj w swoim otoczeniu osoby, które Ci imponują. Popatrz jak działają, jak wykorzystują swój czas, na jakie aktywności go poświęcają, co takiego robią i mają, że są dla Ciebie uosobieniem sukcesu. Ucz się od nich. Zastanów jak w jaki sposób możesz ich działania wdrożyć do swojego życia. Zauważ jaką postawą te osoby się charakteryzują. Czy odkładają wszystko na później, uciekają od ważnych tematów i zadań, czy wręcz przeciwnie – stawiają czoła wszelkim trudnościom. Zacznij przebywać w ich towarzystwie, słuchać tego, co mówią, a staniesz się bardziej proaktywny i skuteczny.

"Jeśli chcesz gdzieś dojść, najlepiej znajdź kogoś, kto już tam doszedł." - Robert Kiyosaki #cytat #cytaty #motywacja #sukces
Opublikowany przez Izabela Gmińska na 20 listopada 2016


11.  Działaj zamiast szukać wymówek
Jeśli zależy Ci na ty, by osiągać sukcesy, realizować swoje cele to porzuć wreszcie wszystkie swoje dobrze brzmiące wymówki i usprawiedliwienia. Przestań tłumaczyć swój brak działania i osiągania określonych efektów. Każda, nawet świetnie wymyślona wymówka nie przybliża Cię w żaden sposób do upragnionych wyników. Cokolwiek byś nie wymyślił, wciąż stoisz w miejscu. Tylko podjęcie działania, systematyczna praca sprawią, że zaczniesz się w pełni realizować i wieść życie, o którym marzysz. Dlatego zamiast tracić czas i energię na wymyślanie kolejnych powodów dlaczego to akurat nie dziś, weź się po prostu do roboty. Postanów, że przez najbliższe 5 minut zajmiesz się konkretnym zadaniem. Po tym czasie możesz przedłużyć lub zakończyć, ale zacznij. Daj z siebie tyle, ile możesz, ale nie rezygnuj dopóki nie spróbujesz. Nie poddawaj się tylko dlatego, że Ci się nie chce, że nie masz wystarczających funduszy, możliwości czy znajomości. Jeśli zaczniesz działać to wszelkie rozwiązania z pewnością się pojawią. Tylko zacznij wreszcie robić tyle, ile jest w Twojej mocy. Szukaj i proś o pomoc, radę, a wówczas przybliżysz się do swoich celów szybciej niż dziś jesteś w stanie to sobie wyobrazić.

12.  Zadbaj o swój poziom energii – kondycję fizyczną i psychiczną
Jeśli chcesz stać się osobą skuteczną, pewną siebie i zdyscyplinowaną koniecznie zadbaj o swoje siły fizyczne i psychiczne. Zadbaj o odpowiednią ilość snu, zbilansowane odżywianie, o czytanie książek, które nastroją Cię pozytywnie na cały dzień, a także o wysiłek fizyczny. Zacznij uprawiać jakiś sport - zapisz się na siłownię, zajęcia fitness czy zacznij biegać. Dzięki temu nie tylko zwiększyć ilość endorfin (tzw. hormonów szczęścia) w swoim mózgu, ale przede wszystkim nauczysz się wytrwałości i konsekwencji. Wzmocnisz swój charakter, przestaniesz odpuszczać tylko dlatego, że jest ciężko. Po każdym treningu doznasz też dumy i satysfakcji z tego, że podołałeś i że robisz postępy.

Więcej o tym w artykułach : Jak zwiększyć swój poziom energii >> część I oraz część II

Prokrastynacja to nawyk, a z każdym nawykiem można sobie poradzić. Najlepiej zamieniając go na inny, który będzie nam służył. Pierwszy najważniejszy krok, uświadomienie sobie tego problemu, masz już za sobą teraz możesz podjąć świadomą decyzję, co z tym zrobisz. Jeśli wiesz już, że ten temat dotyczy Ciebie i przestało odpowiadać Ci Twoje permanentne odkładanie ważnych zadań na później to zacznij wprowadzać stopniowe zmiany, korzystając z przytoczonych 12 sposobów. Zadbaj przy tym o budowę poczucia własnej wartości, a jeśli problem nie minie nie krępuj się i skorzystaj z pomocy psychologa.

Powodzenia!


Odbierz prezent bezpłatny e-book

"Z czego warto zrezygnować, by sobie życia
nie zmarnować?


I dokonaj zmian, dzięki którym nareszcie zaczniesz, czerpać radość, realizować swój potencjał i żyć w zgodzie z sobą!


A jeśli chcesz dowiedzieć się więcej jak wzmocnić swoją pewność siebie i budować wartościowe relacje dołącz do grupy na Facebooku: www.facebook.com

0 komentarze: