ODBIERZ PREZENT

Czasami przychodzi nam się zmierzyć z takimi zadaniami, które wymagają od nas ogromnej koncentracji i skupienia. Takie zadania, gdzie musim...

Skup się! Jak poprawić swoją pamięć i koncentrację?

Dodane przez | 09:06 2017/03/26
Czasami przychodzi nam się zmierzyć z takimi zadaniami, które wymagają od nas ogromnej koncentracji i skupienia. Takie zadania, gdzie musimy coś zapamiętać, policzyć, wykonać manualnie. Jeśli nie uda nam się temu podołać to często wykonujemy dane zadania dwa razy dłużej albo pomimo poświęconego czasu nie odnosimy większych korzyści. Jak często zdarza się, że podejmujesz się danej aktywności, by po chwili przypomnieć sobie o innej, przez co jesteś mało efektywny i rozproszony? Jak wiele czasu tracisz na to, by ponownie powrócić do przerwanej czynności i się w nią zagłębić?

Jak zatem wyjść z tego błędnego koła i w prostych krokach poprawić swoją pamięć oraz zwiększyć koncentrację?

Skup się! Jak poprawić swoją pamięć i koncentrację?
fot. Devanath, pixabay.com

1.     Wyznacz cel
Za każdym razem, gdy przystępujesz do jakiegoś ważnego zadania, jak również wtedy gdy masz coś zapamiętać zastanów się po co to robisz, jaki chcesz osiągnąć efekt. Być może uczysz się do egzaminu, który chciałbyś zdać w pierwszym terminie i musisz opanować najważniejsze zagadnienia z danego materiału. Być może musisz sporządzić prezentację czy raport na najbliższe firmowe zebranie. Sprecyzuj cel, dla którego w ogóle za dane zadanie się zabierasz.

Następnie wyznacz konkretną ilość czasu na wykonanie danej czynności i zdecyduj, że nie przerwiesz jej dopóki nie upłynie wyznaczony czas. Nie odbieraj telefonów, nie uczestnicz w rozmowach. Na te kilkadziesiąt minut po prostu się wyłącz i skup jedynie na tym, co robisz. Porzuć wielozadaniowość. Wykonuj w danym czasie tylko jedną czynność.

2.       Wprowadź aktywność umysłową
By zwiększyć swoją pamięć i koncentrację możesz także rozwiązywać krzyżówki, dużo czytać (dzięki czemu zwiększysz zasób słownictwa i szybciej będziesz łączył dane informacje ze sobą), grać w gry strategiczne i logiczne, układać puzzle. Możesz także codziennie zapamiętywać kilka słów z języka obcego, teksty piosenek, czy wierszy. Dodatkowo przy zwiększaniu koncentracji, a także wyciszenia pomagają takie czynności jak malowanie, robienie na drutach, kolorowanie, sklejanie modeli – te czynności, które wymagają do ich wykonania zaangażowania rąk. Świetnym sposobem usprawniającym pracę mózgu jest także wykorzystywanie do niektórych czynności ręki, która nie jest u Ciebie dominująca. Jeśli jesteś praworęczny zacznij dodatkowo przez chwilę używać lewej ręki do czesania włosów, mycia zębów, pisania, kolorowania.

3.       Twórz mapy myśli
Mapy myśli sprawiają, że w bardzo szybki sposób opanujesz dane zagadnienie oraz błyskawicznie przypomnisz sobie je, gdy za jakiś czas będziesz chciał do niego powrócić. Za każdym razem, gdy poznajesz nowe zagadnienia, musisz zapamiętać jakąś dłuższą treść książki czy artykułu, chcesz przygotować prezentację czy raport - rozrysuj sobie słowa klucze/hasła na mapie myśli. Dzięki temu wszystko będziesz miał w jednym miejscu, na jednej stronie. Używaj w tym celu kolorowych mazaków, możesz także wykonywać niewielkie rysunki. Możesz narysować jedną ogólną mapę, gdzie umieścisz wszystkie istotne zagadnienia, które masz opanować i robić kolejne bardziej szczegółowe. Dzięki mapom myśli błyskawicznie przypominasz sobie słowa klucze, a wraz z nimi całą treść, która się pod nimi kryła. Twoje notatki zajmują mało miejsca, Ty „nie wkuwasz” całych zdań, a czytając dany materiał skupiasz się na tym, co najważniejsze.

4.       Zadbaj o swoje stanowisko pracy
Przewietrz pomieszczenie, w którym pracujesz, wyłącz dźwięki w telefonie, Internet (jeśli nie jest Ci niezbędny do wykonania danego zadania), poproś domowników, by Ci nie przeszkadzali. Uporządkuj swoją przestrzeń. Przygotuj materiały, które będą niezbędne. Zadbaj o to, by na biurku mieć jedynie to, co potrzebne do danego zadania oraz wodę do picia. Umieść także notes, by zapisywać w nim wszelkie myśli jakie w trakcie pracy przyjdą Ci do głowy, a które nie są związane z tym, co obecnie robisz. Powrócisz do nich, gdy zakończysz dane zadanie, teraz się tym nie rozpraszaj.

Często jest tak, że zaraz po tym jak już zabierzesz się do pracy nagle przypomni Ci się milion rzeczy jakie powinieneś zrobić, a to pranie nastawić, a to posprzątać w szafie z ubraniami, a to kwiaty podlać czy umówić się do fryzjera. Zapisz to wówczas w notesie i nie przerywaj tego, co obecnie robisz.

Skup się! Jak poprawić swoją pamięć i koncentrację?
fot. Luis Llerena, unsplash.com

5.       Wprowadź aktywność fizyczną 
O tym, że trzeba ćwiczyć wie chyba każdy. O tym, że minimum 3 razy w tygodniu też każdy słyszał, ale niestety nie każdy to robi. Jeśli jednak chcesz w znaczący sposób poprawić swoją pamięć i koncentrację wprowadzenie wysiłku fizycznego do swojego planu dnia staje się niezbędne. Możesz wybrać jaki sport chcesz uprawić i ile czasu na niego przeznaczać, ale ruszaj się. Może to być spacer, ćwiczenia na siłowni, aerobik, bieganie, basen, tenis - co tylko chcesz. Dzięki regularnej aktywności fizycznej będziesz miał więcej energii i chęci do działania, dotlenisz organizm, pobudzisz kreatywność, a także usprawnisz pracę swojego mózgu – nastąpi przyspieszenie komunikacji pomiędzy obiema jego półkulami. Dodatkowo warto także wykonać kilka prostych ćwiczeń przed każdym wymagającym zadaniem, a także w jego przerwie. W tym celu możesz wykonać żonglowanie piłeczkami lub jeśli nie masz to mandarynkami czy pomarańczami.

Jeśli ćwiczysz siłowo doskonale wiesz jak dużej koncentracji wymaga od Ciebie wykonanie każdego ćwiczenia, jak dużej siły woli i samozaparcia, by wytrwać – a to potem przekłada się na wykonywanie wszelkich innych zadań, przy których niezbędne jest skupienie uwagi.

6.       Zadaj o dobrze zbilansowaną dietę
Twoja dieta musi być bogata, różnorodna i dostarczać Ci niezbędnych składników odżywczych, dopasowana do Twojego poziomu aktywności, płci i stanu organizmu. Warto byś zadbał o codzienną porcję warzy i owoców. Pił minimum 2 litry wody dziennie. Ograniczył kawę i słodycze, dzięki którym przez chwilę czujesz się pełny energii, pobudzony i gotowy do działania, by zaraz potem czuć ogromne zmęczenie, a dodatkowo mieć rozchwianą gospodarkę hormonalną i próchnicę. Zadbaj o dostarczanie lecytyny, witaminy z grupy B, żelaza, cynku, magnezu, potasu i fosforu oraz kwas linolowy. Znajdziesz je w takich produktach jak: ryby, ziemniaki, pomidory, banany, pestki dyni, rośliny strączkowe, siemię lniane, orzechy. Odżywiaj się regularnie, 3-5 razy w ciągu dnia co 2-3 godziny.

7.       Nagradzaj się
Czasami ciężko jest się skupić na jakimś zadaniu, bo najzwyczajniej w świecie nie mamy ochoty go wykonać. Nie sprawia nam ono żadnej satysfakcji, ale wiemy, że jest niezbędne do tego byśmy mogli osiągnąć jakiś swój większy cel. Podczas studiów zdarzały się przedmioty, które w żaden sposób mnie nie fascynowały, ale zdawałam sobie doskonale sprawę, że nie otrzymam dyplomu jeśli go nie zaliczę. Dlatego za każdym razem, gdy tylko opanowałam dany materiał i gdy zdałam dany egzamin miałam przygotowaną dla siebie nagrodę – mogło to być wyjście do kina, spotkanie ze znajomymi, czy coś słodkiego. Dzięki temu dużo łatwiej było mi się skupić na tym, co konieczne.

A jakie Ty stosujesz sposoby, by polepszyć swoją pamięć i koncentrację?

Odbierz prezent bezpłatny e-book

"Z czego warto zrezygnować, by sobie życia
nie zmarnować?


I dokonaj zmian, dzięki którym nareszcie zaczniesz, czerpać radość, realizować swój potencjał i żyć w zgodzie z sobą!


A jeśli chcesz dowiedzieć się więcej jak wzmocnić swoją pewność siebie i budować wartościowe relacje dołącz do grupy na Facebooku: www.facebook.com

0 komentarze: