ODBIERZ PREZENT

Dzisiejszy modny zadaniowy tryb życia, ciągła gonitwa, by mieć więcej, by wspinać się coraz wyżej po szczeblach kariery, niekończąca się li...

Styl życia - slow life

Dodane przez | 21:10 2017/03/15
Dzisiejszy modny zadaniowy tryb życia, ciągła gonitwa, by mieć więcej, by wspinać się coraz wyżej po szczeblach kariery, niekończąca się lista spraw do załatwienia i spotkań do odbycia sprawiają, że coraz trudniej jest żyć świadomie i uważnie. Coraz trudniej znaleźć czas na refleksję, sport, zdrowe odżywianie i pielęgnowanie relacji. To, co tak istotne stało się luksusem niedostępnym dla każdego.

Dziś już mało kto może żyć w swoim własnym rytmie, zachować balans i harmonię pomiędzy życiem prywatnym, a zawodowym. Ciągła gonitwa stała się czymś normalnym i społecznie akceptowalnym. Dziś już nikogo nie dziwi, że ktoś „nie ma czasu”, że „jest wykończony”. Jak jednak pomimo wszechobecnego zwariowanego tempa i dzikiego pędu zacząć delektować się życiem i zachować równowagę?

Styl życia - slow life
fot. Léa Dubedout, unsplash.com

Są takie momenty w życiu kiedy czujesz, że chcesz przyspieszyć, kiedy zwariowane tempo wcale Ci nie przeszkadza. Są też takie, kiedy chcesz zwolnić, ograniczyć swoje zadania do niezbędnego minimum i po prostu odpocząć.


Dla mnie filozofia slow life to życie na własnych warunkach – to smakowanie i delektowanie się tymi chwilami, które przepełniają mnie pozytywną energią i nierozpamiętywanie tych, które niosą cierpienie.

To wolność wyboru, kiedy chcę przyspieszyć, a kiedy zwolnić. To być i doświadczać, to mieć mniej rzeczy, ale za to naprawdę dobrej jakości, to delektowanie się smakiem potraw, których cena nie wygląda zbyt apetycznie, to refleksja i wdzięczność, za to, co już mam. To docenianie ulotności, bo przecież nic nie trwa wiecznie.

Jak wprowadzić tę filozofię do swojego życia?

1. Żyj „tu i teraz”

Naucz się dostrzegać chwilę obecną - poczuj smak, zapach, przyjrzyj się czemuś dokładnie. Obserwuj otoczenie, ludzi, których codziennie mijasz, budynki. Zwróć uwagę na szczegóły. Przyjrzyj się swoim uczuciom, reakcjom i myślom.

Wybieraj świadomie. Znajdź czas na refleksję i wdzięczność. Doceń to, co masz zanim przyje Ci docenisz to, co miałeś.

Wyjdź na spacer - przyjrzyj się zmieniającym się porom roku. Nigdy nie wiesz, która wiosna okaże się tą ostatnią. Doświadczaj dopóki możesz. Wzbudź w sobie ciekawość. Przynajmniej raz w tygodniu doświadcz czegoś nowego – może to być nowe doznanie kulinarne albo jakaś forma aktywności, ale zrób coś, co wybije Cię z codziennej rutyny i sprawi, że poczujesz, że żyjesz.


2. Odważ się być sobą

Poznaj siebie. Określ swoje wartości i zacznij żyć w zgodzie z nimi. Wyznacz cele i rozpocznij je realizować. Miej swoje zdanie i nie bój się go wyrażać. Miej swój styl ubioru, poruszania się i pracy. Znajdź czas na pasje. Podejmuj się nowych wyzwań, nowych aktywności fizycznych i zawodowych.

Testuj siebie, poszerzaj swoją strefę komfortu. 

Odkryj swoje talenty, mocne strony i zacznij je eksponować. Żyj w zgodzie z sobą. Wyznaczaj granice – nie pozwól, by jakaś relacja, praca czy cokolwiek innego zaczynało Cię rujnować zamiast budować. Naucz się wyrażać asertywnie swoje uczucia, zamiast stale przytakiwać, gdy wszystko w środku się gotuje.


3. Troszcz się o siebie

W tym całym zabieganiu tak często zapominamy o tym, by znaleźć chwilę dla siebie - na swoje przyjemności, hobby, ulubioną książkę, kawę, kosmetyczkę, fryzjera czy jogę. Troszczymy się o wszystkich wokół, a dopiero na końcu, gdy wystarczy czasu dbamy o siebie. Problem jednak w tym, że tego czasu prawie zawsze brakuje. I tak stale zmęczeni, sfrustrowani, wypaleni czekamy na wakacje i święta, licząc na chwilowe ukojenie.

A Ty ile z 24 godzin masz tylko dla siebie? 

Mogą to być krótkie bloki – 30 minutowe czytanie, godzinny aerobik, kilkunastominutowy spacer, ale niech to będzie czas zarezerwowany tylko dla Ciebie, na to, co sprawia Ci przyjemność. Naucz się odpoczywać i regenerować siły - w przeciwnym razie stracisz zapał do pracy, będziesz bardziej zmęczony, sfrustrowany i zniechęcony, a być może nawet Twój organizm w pewnym momencie się zbuntuje i wyśle Cię na przymusowy odpoczynek.

Styl życia - slow life
fot. Aga Putra, unsplash.com

4. Zadbaj o relacje

Nawet wtedy, gdy wydaje Ci się, że ludzie nie są Ci do szczęścia potrzebni, że wszyscy wokół to idioci, którzy działają Ci tylko na nerwy to nie żyjesz na bezludnej wyspie i wciąż musisz mieć z nimi kontakt.

Od jakości tych relacji zależy, ile satysfakcji będą Ci dawały

Dlatego tak istotne jest byś znalazł czas oraz chęci na ich budowanie i byś przy tym umiał ocenić, o które chcesz zadbać, a które są nie warte większej uwagi. W przeciwnym razie wszelkie Twoje relacje będą płytkie i powierzchowne, pozbawione intymności i trwałości.


5. Kontroluj napływ informacji

Dzisiejsze media chętnie zadbają o to byś był na bieżąco ze wszystkimi katastrofami, politycznymi zatargami oraz wszelkimi bardziej lub mniej sprawdzonymi plotkami dotyczącymi celebrytów. Jeśli jednak zależy Ci na tym, by przyciągać mniej szajsu do swojego życia, by skupić się na tym, na co rzeczywiście masz wpływ, by żyć w większym spokoju:

zacznij ograniczać te informacje, które kompletnie Ci nie służą i w żaden sposób nie przyczyniają się do Twojego rozwoju. 

Nie musisz się bać, że nie będziesz na bieżąco, że nie w każdym temacie będziesz na tyle obeznany, by wyrazić swoją opinię - czasami lepiej nie mieć nic do powiedzenia, niż toczyć kilkugodzinne dyskusje, które i tak do niczego nie prowadzą.

A czym dla Ciebie jest filozofia slow life?

Odbierz w prezencie bezpłatny e-book

"Z czego warto zrezygnować, by sobie życia
nie zmarnować?
I dokonaj zmian, dzięki którym nareszcie zaczniesz żyć pełnia życia, realizować swój potencjał i żyć w zgodzie z sobą!


A jeśli chcesz dowiedzieć się więcej jak wzmocnić swoją pewność siebie i budować wartościowe relacje dołącz do grupy na Facebooku: www.facebook.com

0 komentarze: